Monday, May 5, 2014

Day 3 - Brunei-Miri

Sehari sebelum bertolak ke Miri aku dah berurusan dengan Brandon (orang yang uruskan kereta sewa di Brunei) untuk ambil aku di hotel pada pukul 8 pagi untuk meneruskan perjalanan ke Miri. Kalau ikutkan perancangan awal, Brandon minta aku bertolak pukul 7 pagi tapi aku beritahu aku nak breakfast dulu. Rugilah aku dah bayar tapi tak makan. Bukan apa, hari Jumaat adalah hari cuti dan ramai orang Brunei nak ke Miri. Untuk mengelak kesesakan jalanraya, dicadangkan keluar awal. Bayaran dikenakan untuk ke Miri adalah $60 seorang. Memang ada perkhidmatan bas ke Miri tapi terhad dan mengambil masa yang lama untuk sampai ke Miri. 

Lebih kurang pukul 8.30 pagi baru bergerak selepas urusan serahan kunci kereta sewa, minyak dan deposit. Aku ingat aku nak tidur je dalam kereta tapi sangkaan aku meleset sama sekali. Driver yang bawa kami tu rajin pula bercerita. Aku pun layan je lah. Lupa pula, nama driver tu aku panggil dia Jall. Memang banyak cerita Jall kongsi sepanjang perjalanan dari Bandar Seri Begawan ke Miri. Antara yang menarik perhatian aku,

Jall: berapa Brandon caj untuk kereta sewa dan hantar ke Miri?

Aku: kereta sewa dia caj $55 sehari dan untuk ke Miri dia caj $60 seorang. kenapa?

Jall:  kenapa tak minta murah lagi untuk kereta sewa? 

Aku: dah minta banyak kali tapi dia yang tak nak bagi.

Jall: dia bayar aku $25 untuk ke Miri tapi aku tak kisah lagipun aku tak berkira. 

Aku: (terkejut) sikitnya dia bagi. yang lebih tu, dia ambil lah? 

Jall: aah tapi kalau lain kali kalau nak ke Brunei, boleh call aku. nanti aku uruskan semuanya. 

Aku: bagus juga tu. nanti saya call Jall lah lain kali. 

Tengok tu. Punyalah banyak Brandon ambil. Bengang juga sebenarnya dahlah janji kereta lain dapat kereta lain. Ditambah pula bila aku dapat tahu yang dia caj mahal ke Miri. Ok, kepada sesiapa yang berminat ke Brunei, boleh contact Jall ya. Ini no telefon dia: 

Jall Brunei +6737219725

Sepanjang perjalanan ke Miri, aku siap tanya berapa harga kereta dan rumah di Brunei. Memang murah harga di Brunei. Patutlah aku tengok rata-rata orang Brunei beli kereta besar. Memang jaranglah aku nampak kereta saiz kecil apa lagi kereta Proton. Geram aku pula aku tengok kereta Audi kat sana. Cantik gila!! 

Dalam pukul 10.15 pagi (punyalah laju Jall bawa kereta. dia bawa dalam 120-140km/j) sampailah kami ke sempadan nak masuk ke Miri. Nasib baik masa tu, kereta tak banyak lagi. Kalau aku keluar lambat, mungkin lagi banyak. Urusan imigresen pun tak susah dan tak perlu keluar dari kereta. Alhamdulillah semua berjalan dengan lancar. Tak salah aku, kena bayar tol dua kali. Satu di Brunei dengan bayaran $3 dan satu di Miri dengan bayaran RM10. Memang aku tak bayarlah sebab semuanya Jall yang uruskan. Aku cuma tengok je. Hehehe..

Sungai Tujuh, Miri. 

Beratur nak masuk Miri. 

Selesai urusan imigresen, nak cari pula hotel yang aku dah booked awal-awal lagi. Masalahnya Jall tak tahu di mana lokasi hotel yang aku ambil. Nasib baik ada Waze, itu pun sesat juga nak mencari. Akhirnya jumpa juga hotel aku tu. Di Miri, aku tinggal di Hotel Pacific Orient. Ini pun kawan aku yang cadangkan sebab dekat dengan tempat makan dan shopping. 

Hotel Pacific Orient, Miri. 

Nasib baik bilik dah sedia ada jadi aku pun rehatkan diri dulu. Ganti balik tidur sebab tadi aku bangun awal. Lepas zohor, aku dan kawan aku cari tempat makan sebab dah lapar. Aku tengok depan hotel ada kedai makan jadi kita makan dulu. Lepas makan, aku nampak ada pusat kraftangan betul-betul sebelah kedai makan. Singgah sekejap untuk beli sedikit cenderamata. 

Pusat Kraftangan, Miri. 

Mari pilih-pilih. 


Aku tak berani nak beli topeng tu. 

Lepas tu, jalan-jalan sekejap di Mall yang ada di situ. Memandangkan duit Brunei aku ada lagi, aku ingat nak tukar siap-siap kepada RM. Nak simpan pun, tak tahu bila lagi aku nak ke Brunei. Tak salah aku, $100 dapat RM256. Rugi sikitlah tapi aku memang nak pakai RM nak buat belanja nanti. So aku tukar dalam $90 dan dapatlah aku sebanyak RM230.40. Cukuplah tu. Puas jalan-jalan, balik semula ke hotel sebab petang tu kawan aku datang nak ambil kami ke rumah dia. 

Dalam pukul 5.30 petang, kawan aku sampai dan bawa kami ke pasar malam untuk beli makanan sedikit. Aku bab makan, memang suka sangat. Tengok makanan di pasar malam memang menggiurkan.  

Ikan bakar. 

Ayam bakar. 

Singgah rumah kawan aku untuk makan malam. Aku makan sampai nak pecah perut dibuatnya. Apa taknya ada ayam bakar, ikan bakar, cencaluk, sambal belacan dan banyak lagi. Bertambah aku makan dibuatnya. Terima kasih ya makcik. Ikutkan kawan aku nak bawa tengok wayang tapi aku dah mengantuk sangat jadi terpaksa cancel. Lepas makan, kawan aku hantar balik ke hotel. Aku terasa macam ular sawa yang kekenyangan. Sampai bilik, aku mandi dan terus tidur. 

Sambung lagi perjalanan di Miri pula. 

p/s: asyik makan je kan? 

11 comments:

  1. Lamanye tak pegi miri .. rindu tengok makanan kat pasar malam saberkas tu ...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Memang best makanan di miri. Masih terbayang-bayang lagi ni.

      Delete
  2. jalan-jalan...makan-makan memang best :)

    ReplyDelete
  3. salam nk tny..jall mmg buat prkhidmatan kereta sewa ke?

    ReplyDelete
    Replies
    1. saya tak pasti jall buat lagi perkhidmatan sewa kereta.

      Delete
  4. Best kan bercuti di Miri~ !

    Jika Anda, keluarga dan kawan-kawan ingin bercuti di Miri?
    Kami dari HRB Car Rental Miri menyediakan perkhidmatan kereta sewa dengan harga yang berpatutan. Sewa untuk kegunaan Miri-Brunei boleh diatur

    Hubungi kami di 019 233 6923 / 013 883 6923 untuk mendapatkan harga dan servis kereta sewa yang terbaik di pasaran !

    www.hrbcarrental.com

    ReplyDelete
    Replies
    1. boley hantar quotation sewa kereta email to reen1411@gmail.com?
      saya nk ke miri 9/11-12/11..2 adult 1 child.

      TQ

      Delete
  5. Salam sejahtera Tuan / Puan, Sebelum itu ingin memohon maaf kerana membuat promosi disini...
    Semoga Tuan/Puan senantiasa diberikan kesihatan yang baik dan dimurahkan rezki (Amiin) Kami disini ingin menawarkan perkhidmatan sewa kereta di Bandung/Jakarta. Buat tuan/puan yang sudah merancang bercuti ke Bandung/Jakarta dan memerlukan kereta beserta pemandu bolehlah hubungi kami :
    Call : +6282214441280

    WhatsApp : +6282214441280

    Email : Dhanibandung@yahoo.com
    Blog : Melancongdibandung.blogspot.com(Dhani Tour Bandung)

    Kami sangat mengutamakan kepuasan tetamu dan dijamin harga yang sangat berpatutan...Insya Alloh kami memberikan service yang terbaik dan layanan taraf 5 bintang...

    Nb : Yang lebih mahal itu banyak, yang lebih murah pun ada tapi kami janjikan yang terbaik dari Dhani Tour Bandung... (Insya Allah) Jom mari melancong di Bandung murah sahaja... Terima Kasih...

    ReplyDelete
  6. Salam sejahtera Tuan / Puan, Sebelum itu ingin memohon maaf kerana membuat promosi disini...
    Semoga Tuan/Puan senantiasa diberikan kesihatan yang baik dan dimurahkan rezki (Amiin) Kami disini ingin menawarkan perkhidmatan sewa kereta di Bandung/Jakarta. Buat tuan/puan yang sudah merancang bercuti ke Bandung/Jakarta dan memerlukan kereta beserta pemandu bolehlah hubungi kami :
    Call : +6282214441280

    WhatsApp : +6282214441280

    Email : Dhanibandung@yahoo.com
    Blog : Melancongdibandung.blogspot.com(Dhani Tour Bandung)

    Kami sangat mengutamakan kepuasan tetamu dan dijamin harga yang sangat berpatutan...Insya Alloh kami memberikan service yang terbaik dan layanan taraf 5 bintang...

    Nb : Yang lebih mahal itu banyak, yang lebih murah pun ada tapi kami janjikan yang terbaik dari Dhani Tour Bandung... (Insya Allah) Jom mari melancong di Bandung murah sahaja... Terima Kasih...

    ReplyDelete
  7. Salam sejahtera Tuan / Puan, Sebelum itu ingin memohon maaf kerana membuat promosi disini...
    Semoga Tuan/Puan senantiasa diberikan kesihatan yang baik dan dimurahkan rezki(Amiin). Buat Tuan/Puan yang sudah merancang bercuti ke Bandung/Jakarta dan memerlukan kereta beserta pemandu bolehlah hubungi kami :

    Call : +6282214441280

    WhatsApp : +6282214441280

    Email : dhanibandung@yahoo.com
    Blog : Melancongdibandung.blogspot.com (Dhani Tour Bandung)

    Kami sangat mengutamakan kepuasan tetamu dan dijamin harga yang sangat berpatutan...Insya Alloh kami memberikan service yang terbaik dan layanan taraf 5 bintang...

    KAMI PUN MENYEDIAKAN PAKET TRANSPORTASI dan HOTEL, MURAH JER...

    Semoga inform dari saya dapat memudahkan urusan bercuti Tuan/Puan untuk ke Bandung.
    Nb : Yang lebih mahal itu banyak, yang lebih murah pun ada tapi kami janjikan yang terbaik dari Dhani Bandung... (Insya Allah) Jom mari melancong di Bandung murah sahaja... Terima Kasih...

    ReplyDelete

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails